PulseDemon kirjoitti:
Kerro vielä mitkä on virheitä musiikissa ja miten ne määritellään. Onks joku International Standard Organisation tehnyt jonkun hc tekno ISO-standardin jonka mukaan musiikki pitää tehdä tai muuten se on virheellistä? Miten musiikkia voi tehdä oikein? Mikä musiikki kuulostaa hyvältä, mitkä äänet kuulostavat hyvältä, millainen on oikea miksaus?
Hehee. Osuimpa herkkään paikkaan. Itselläni on muodustunut selkeä kuva päässäni mitä pidän ja mitä. Mistä pidän ja mistä en. Musiikin tuottaminen on minusta lähes oleellisempaa kun itse musiikki ja siihen on selkeet säännöt ja arvot. Mikä on miksattu "oikein" ja milloin soundi on tasapainossa ja "hyvällä maulla" tehty, mikä taas kuulostaa "randomilta", jolloin tulkitsen sen automaattisesti virheeksi, standardia ei ole noudatettu. Esim extreme phase/panning vituttaa aina, koska sitä vaan ei voi käyttää tasapainoisen soundin aikaansaamiseksi; lisäämään väriä ehkä, mutta ei agressiivisesti. Hyvin harva osaa luoda jotain uutta ja oikeesti erillaista, joten on fiksua pysyä lähellä jo tunnettua soundia ja juttuja ja experimentoida sen ympärillä. Hölmöilemällä soundien ja efektien kanssa voidaan päästä hienoihin juttuihin, mutta mielestäni äärettömän harvoin. (tämän takia minusta esim lähes kaikki experimentaalimpi "musiikki" ei ole mistään kotoisin, ellei kaaoksesta rakennu joku kokonaisuus). Musiikin hyvin kuuluvuuden määrittele aina kuuntelija itse ja rakentaa sen miten parhaaksi näkee. Samanlailla kun määritellään hyvä dj. Jonkun mielestä on tärkeetä että dj osaa mixata, toisen mielestä, että dj soittaa musiikkia joka on lähellä kuuntelian mielisoundia jne. Oikea miksaus on tasapainen kokonaisuus ääntä ja efektiä, vain tekiä voi toki määritellä mikä oli tavoite, mutta kuten itse tossa määrittelin, ehkä on ensin opittava tehdä sääntöjen ja soundien puitteissa ensin, ennenkuin alkaa experimentoimaan. Harva juoksee maratonia ennenkuin oppii juoksemaan saatika kävelemään. Mailma on täynnä hyvin miksattua musiikkia ja ehkä niitä kannattaa käyttää referenssinä.
PulseDemon kirjoitti:
Entä mikä on huonoa musiikkia, ja miksi sun mielestä huono musiikki menestyy listoilla? Miksi mun mielestä huono musiikki myy hyvin?
Listoista en osaa sanoa mitään, hyvä ja kaupallisesti menestyvä musiikki ei ole synonyymejä. On paljon loistavaa musiikki niin suurimmissa hiteissä kun 4-kanava träkkeribiiseissä joita ei ehkä ole kuullut kuin tusina ihmisiä. Itse määrittelen huonon musiikin semmoiseksi jonka kuuntelu ärsyttää. Huono biisi koostuu huonoista soundeista, huonosta mikauksesta, mauttomasta randomista ja ideoinenkin puutteesta. Huonoa biisiä ei halua kuulla uudestaa tai kuunnella edes kokonaan loppuun. Huonossa biisissä voi silti olla loistavia kohtia ja ideoita ja soundeja, mutta kokonaisuus ei toimi.
Musiikkimakusi ei ole selkeesti samanlainen kuin valtavirralla. Ja mikä musiikki myy edes hyvin, Ei ainakaan konemusiikki. Ei ole kovinkaan monta konemuusikkoa jotka elävät tuottamalla tai soittamalla sitä. (suhteessa esim rockkiin tai heviin), puhumattkaan suomessa. Tämä on sama asia kuin markkinataloudessa yleensäkkin. Tehdään musiikkia massoille, ei yksilöille. Massat ja jutut mitkä on sillä hetkellä in, muokkaa mihin populäärimusiikki menee.
PulseDemon kirjoitti:
Kun vähän miettii, tajuaa että ihmiset ehkä pitävät eri asioista ja siksi niiden musiikki on erilaista tai samanlaista niiden kanssa jotka ei tykkää/tykkää samanlaisista jutuista. Ja siksi ehkä sellaiset levyt menestyvät kaupallisesti mistä en pidä, tai mistä sä et pidä...
Ja se mistä päästään alkuperäiseen pointtiin oli siinä, että mikä järki on arvostella paskaksi musiikkia josta ei ollenkaan pidä. Sitä mun on hankala ymmärtää, yleensä totean että pidetään täysin erilaisista jutuista (kuten tänään kun pyysiin ystävääni laittamaan reggaen pois). Mut ei jostain syystä tullut mieleen valittaa että reggae oli paskaa koska se ei kuulostanut teknolta
Kun luet mun ylläkirjoittaman ehkä ymmärrät. Ja kukaan ei ole haukkunut paskaksi mitään. On vaan sanonut, että se ja se juttu ei toimi oman muan mukaan ollenkaan. Miksaus on hapuilevaa ja efektit on yliampuvia. Ehkä minä en vain ymmärrä soundia mitä haluat tehdä jos se on liian kaukana useimpien ymmärtämästä perus-taso/laadusta. Mun mielestä pikemminkin koitat vaan puolustella soundien keskikertaisuutta sillä että se on oma juttu.
Ja jälleen loppukanteeksi. Olen äärimmäisen kriittiinen soundin/tuottamisen/hc näkökulmasta, en saa omaanikaan kamaa koskaan kuulostamaan siltä miltä haluan, siksi julkastua kamaa ei tule. En ole tyytyväinen jo julkastuihinkaan biiseihin. Niissä olisi paljon hiottavaa ja korjattavaa. Mulla on kuitenkin todella tarkka fiilis, mistä pidän ja mistä en.
Mitä tulee tohon reggae juttuun. Sillä ei ole mielestäni mitään tekemistä tämän asian kanssa. Sun biisit on kuitenkin täysin perus hc biisejä, niissä ei ole mitään "Erikoista" tai uudenlaista tai, että ne eroisi esim muusta hc:ta kuten reggae. Enkä mäkään dissaa muita genrejä joista en ymmärrä mitään. Sanon vaan että en halua moista kuunnella, ei ole mun juttu.
Helpoin ja ehkä paras tapa mielestäni lähestyä musiikin tuottamista on valita joitain artisteja/juttuja jotka ovat lähellä sydäntä ja koittaa tuottaa semmoisia ja ku sen saa kohdalle alkaa experimentoimaan. Maailma ja elämä on vain matematiikka jonka koodi pitää murtaa
-- xybo