Terror&Speedcore... nappaako? :)

Keskustelua Hardcore Technosta ja sen eri alatyyleistä!

Valvojat: rottencreep, Teknojta, OrZo

Kuunteletko speedcorea ja/tai terroria?

Totta helvetissä! Molemmat menee
37
76%
Vain terroria
1
2%
Speedcorea, mutta en terroria
3
6%
Kuuntelen vain ja ainoastaan speedcorea... muu musa on nössöille!
1
2%
Liian nopeaa minun makuun!
1
2%
Riippuu...
6
12%
 
Ääniä yhteensä: 49

Teknojta
Shamancoristi
Viestit: 2200
Liittynyt: 01.01.1970, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Terror&Speedcore... nappaako? :)

Viesti Kirjoittaja Teknojta »

Määrittelenpä kysymyksen, koska käsitykset näistä genreistä vaihtelevat eri maissa. Eli terrorilla meinaan n. 200-300BPM ja speedcorella 300->konekivääriBPM(->ja enemmän) industrial henkistä mättöä.
Kun aloin kuuntelemaan HC:ta niin tämä ei alussa napannut, mutta kokeilunhalu heräsi. Tuli kuunneltua This Is Terror ja Xtreme.Core kokoelmia ja siinä vaiheessa ainakin myös m1dyä. 1,5 vuotta sitten hommasin Dashcraftin Creative Destruction CD-R:n silkasta mielenkiinnosta ja siihen jäin aika pahasti koukkuun. Varmaan meluisinta ja kikkailevinta speedcorea ja noisea mitä olen kuullut... no ei ehkä niin meluisaa kuin Noizefucker :D, mutta tosi laadukasta. Nopeimmasta päästä lemppareihin kuuluu ainakin Legionz of Hellin A Torch for Satan ja Frazzbassin ja Komprexin Deadly Pale Terrorism :twisted:
Enää speedcoren kuuleminen ei edes herätä mitään hämmentyneitä tunteita kun siihen on tottunut :D
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

En oikein osais vastata tähän kysymykseen koska omat määritelmäni ovat varsin erillaiset. Sakasalaiset alkoivat kutsumaan kaikkea nopeeta matskua terroriks oli se sitten ihan mitä tahansa tyyliä, kun taas tää ranskalaisten luoma speedcore joka myöhemmin muuntautui typeräksi united speedcore nation tyyliseksi konekivääripelleilyksi.

Speedcorea, joka on nopeeta ja noudataa enemmän sitä originaalia määritelmää deathmetalli kitaroiden ja nopeen särötuplabasarin kanssa iskee edelleen. Pelkkä basariraita missä on muutama epämääräinen surina ja kontekstista irrallaan oleva spiikki ei uppoa itselleni niin paljoa.

Nopeus ei ole itselleni sinäänsä mikään mittari. Oikeastaan mielellään bpm liikkuu 160-220 välillä. matsku joka menee yli 300 on oikeastaan 150+ matskua tuplabasarilla.

-- xybo
asvp
Viestit: 171
Liittynyt: 29.11.2005, 02:54
Paikkakunta: Toivakka, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asvp »

Cabba Front Berlin ja Pain Alliance ovat kyllä varsin mainiota tykitystä.
/\ |\| |\| | |-| | |_ /\ -|- | [ ] |\|
Abandoned Soul
Soul Eater
Viestit: 241
Liittynyt: 29.11.2005, 19:13
Paikkakunta: Kuusankoski/Kotka,Finland..+other places
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abandoned Soul »

yeah..kyllä menee..uppoo ku sika limppuu ;) ainoana miinuksena voisin pitää semmosta mäiskettä missä ei ole yhtään mitää järkeä...ei niin äänimaailmallisesti kuin kikilläkään...eli joitaa biisejä missä kikki hakkaa vaa järjettömän nopeaa välillä menee noiseksi ja välillä ei kuulu ku pihinää..semmoin ei uppoa...en näe mitää järkeä :D elikkäs biisistä pitää tietty löytyä joku pointti ;)
Abandoned Soul will shake your brain!
http://www.myspace.com/hyljattysielu
Nordberg
Viestit: 158
Liittynyt: 02.12.2005, 14:30

Viesti Kirjoittaja Nordberg »

Kyllähän nämä kumpikin tyyli ovat parhaimmillaan loistavia. Tosin itse kutsun terroria hardcoreksi.

Niin tuo nimi terror taisi tulla käyttöön Terrordrome kokoelmilta. Eli niistä Terrordrome kokoelmista sen verran että osat 1-4 sisälsivät pääasiassa Hollantlaista Mokumin gabberia, ja osat 5-10 on sitten täysin erilaisia. Nehän sisälsi pääasiassa Saksalaista hardcorea ja speedcorea. Tosin Terrordrome kokoelmien speedcore biisit on aika kaukana tästä nykyajan ultra speedcoresta. Nopein biisi on Terrordrome 9 löytyvä THC:n Strange days 320 bpm. Koska tämä kokoelma taita olla monelle se ensimmäinen kokkari jolta oli sitä rankempaa hardcorea niin ilmeisesti kokoelman nimestä johtuen sitä tyyliä sitten alettiin kutsua terroriksi.

Toki vuosina 1997-1998 Hollanissa julkaistiin myös muutama rankempaa hc:ta siäsltävä kokoelma eli Tunnel of terror 1-2 ja Extreme terror 1-2, jotka siäslsivät sen ajan hardcore ja speecore hittejä. Eli kyllä Hollanti taitaa olla se maa jossa käytetään eniten tätä terror nimeä. Eli kaikkea rankempaa hc musiikkia kutsutaan siellä terroriksi.

Sitten tuosta speedcoresta sen verran että mielestäni kaikien aikojen ensimmäinen speedcore biisi on vuonna 1993 julkaistu Sorcererin Summer. Sillä tämä biisihän yltyy parhaimmillaan todella nopeaksi. Toki Ranskassa tämä speedcore varsinaisesti syntyi. Mutta kuitenkaan kaikki vanha speedcore ei todellakaan ole sitä speedcore/death metal yhdistelmää. Esim. Napalmin biisit vuosilta 1996-1997 on enemmänkin sellaista speedcorea kunnon säröllä ja noisella. Kitaroita niissä ei juurkaan ole, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Sitten taas Bakallan biisit ovat sellaista synkkää speedcorea.

Nykyäänhän taitaa lähes kaikki speedcore biisit olla näitä 500+ bpm ultra-speedcorea. Toki niidenkin joukosta löytyy joitakin hyviäkin, mutta suurin osa on kyllä liian huonoja ja toistensa kaltaisia mielikuvituksettomia tekeleitä.
Teknojta
Shamancoristi
Viestit: 2200
Liittynyt: 01.01.1970, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teknojta »

Ei olis pitänyt luokitella bpm:n mukaan... terrorissa on se oma tyylinsä. 90-luvun matskusta minun on vaikea sanoa, koska olen kuullut vain yhden Terrordromen. Ekassa This Is Terror levyssä taisi olla lähes kaikki biisit sitä terroria mihin viittaan. Tuoreemmassa Temple of Terror kokoelmassakin melkein kokonaan(esimerkki: Hellraisor & Sador - Till Death Does It Part), paitsi myös vähän gabberia, trancecorea ja lopussa speedcorea. This Is Terror 3 kuvasti aika paljon hollantilaista käsitystä terrorista, koska siinä oli myös darkcorea, frenchcorea ja speedcorea. Jos joku on kuullut Cerebral Destructionin Shit And Noize Art LP:itä niin niissähän on aika paljon terroria, mutta myös nopeampaa mättöä. Suosittelen :wink:
Nykyisen terrorin ja speedcoren erottaa ainakin siitä että terrorissa on yleensä raskaampi, ehkä hieman ontto basari. Näin siis minun näkemykseni mukaan :)
Nordberg
Viestit: 158
Liittynyt: 02.12.2005, 14:30

Viesti Kirjoittaja Nordberg »

Tässä nyt olis muutama esimerkki siitä 90-luvun hc:sta. Eli tämäkin on kyllä aika samanlaista kuin se nykyään terroriksi kutsuttu musiikki.

http://www.sbmonline.de/mp3/THORN1_17.m ... 48bc81456c

http://www.sbmonline.de/mp3/THORN1_07.m ... 48bc81456c

http://www.street-trash.de/music/Napalm5-A2.mp3
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Itseasiassa käytetäänkö termiä terror enää missään? Itse en ainakaan ole pahemmin siihen törmännyt. Oliko se vaan sen pienenhetken ku tuli kauhee kasa kokkareita joiden nimi oli "terror jotain" "terror jotain muuta" "jotain terror" etc ;)

Itse kutsun esim Napalme:ja melkein puhtaammaksi muodoksi hc:ta jota on. Särö/pauketta ei oikeastaan mitään melodiapuolta eikä spiikkejä. Napalm 7 on kyl lemppari. Se on tossa mun mixissäkin <3

-- xybo
Nordberg
Viestit: 158
Liittynyt: 02.12.2005, 14:30

Viesti Kirjoittaja Nordberg »

Toisaalta kyllähän jo vuonna 1993-1994 oli joitakin kokoelmia joista yhden nimi taisi olla "Temple of terror" ja toisen nimi "Traumatismo vol y terror". Kumpaakin kokkaria taisi tulla pari kappaletta. Taitavat muuten olla aika harvinaisia nämä kokkarit. Nehän sisälsi sitä vuosien 93-94 hardcorea, gabberia ja olihan siellä vielä jonkin verran hard acidia. Eli aika tyypillisiä tuon ajan kokoelmia. Eli jo tuolloin jukaistiin kokoelmia joiden nimessä oli jotain terroriin viittaavaa.
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Nordberg kirjoitti:Toisaalta kyllähän jo vuonna 1993-1994 oli joitakin kokoelmia joista yhden nimi taisi olla "Temple of terror" ja toisen nimi "Traumatismo vol y terror". Kumpaakin kokkaria taisi tulla pari kappaletta. Taitavat muuten olla aika harvinaisia nämä kokkarit. Nehän sisälsi sitä vuosien 93-94 hardcorea, gabberia ja olihan siellä vielä jonkin verran hard acidia. Eli jo tuolloin jukaistiin kokoelmia joiden nimessä oli jotain terroriin viittaavaa.
Juu. Löytyy multakin nuo kokkarit. Mut niissä ei taidettu vielä siihen aikaa viitata itse musiikkiin. Ainahan hc-levyissä on ollut horror,terror, doom, death ja vastaavia teemoja. Harvinaisia nuo kokkarit ei ollut ainakaan siihen aikaan ku tulivat ku joka anttilasta löyty =)

-- xybo
Teknojta
Shamancoristi
Viestit: 2200
Liittynyt: 01.01.1970, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teknojta »

Mutta mikä on sitten ihan perus HC:ta? Musta nuo menee kuitenkin rankemman puolelle, vaikka on samanlaista kuultu jossain vanhalla Thunderdomella. On päätyyli ja sit ne alatyylit jotka on vaihdellut vuosien mittaan. Riippuu tietenkin jos vaikka mittaa sillä että mikä on aidointa tai kovinta HC:ta. Kyllä tuota terror sanaa kuulee vielä käytettävän, mutta gabberia ei enää koska sillä on huono maine. Ehkä enemmän saksalaisten keskuudessa.
Tuosta doomista tuli mieleen "doomcore", enkä vieläkään tiedä mitä se on :?
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Määritelmät on kyllä enemmän ja vähemmän huonoja nykyään ja tietyssä mielessä täysin turhiakin kuin useimmissa kaupoissa on jo klipit biiseistä. Sillon itse tyyleillä ei ole juurikaan merkitystä. Ennen ne hieman edes ohjasi mitä osti kun levyjä ei voinut kuunnella ennen ostamista.

Oli nopes 130 tai 430 niin se voi silti olla vain HC:ta ainakin minulle. Speedcore terminä kuoli ku USN homopetterit tekivät siitä pelkkää konekivääriä ja terror oli lähinnä kaupallinen huono vitsi siinä missä id&t toisto-gabber.

Ranska hc:takaan ei voi enää oikeastaan käyttää kun deathchantin pojat huomasi että ranskahc-kikkailu myy ja rippasivat kaiken ranskalaisilta ja myöhemmin veivät kyllä rahastuksessaan ne ranska-artistitkin ;)

Mitä tulee doomcoreen niin viimeksi kun muista että sitä käytettiin ja niin kyseessä oli PCP-tyyppinen "muka dark" soundi. Ei kovinkaan nopeeta mutta synkkaa syntikka soundia. Nykyään lienee jotain muuta tai sitten viitataan näihin tuhansiin PCP-kopioihin joita tulee kokoajan lisää.

Vielä kun päästiin tähän dissaukseen niin Bloody fist tyyppinen 8bit Amigacore on myöskin vituttanu suunnattomasti =)

-- xybo
Nordberg
Viestit: 158
Liittynyt: 02.12.2005, 14:30

Viesti Kirjoittaja Nordberg »

Kyllähän nykyäänkin löytyy todella paljon sitä speedcorea. Se on juuri sitä 500+ bpm ultra-speedcorea. Kyllä sieltä joukosta löytyy ihan hyviälin biisejä, mutta myös roskaa, selvästi enemmän itseasiassa. Tässä olisi sitten miksaus osat löytyy sekä ultra-speedcorea että myöskin iitä vanhempia speedcore biisejä. Eli oikeastaan hyvä esimerkki siitä millaista speedcore on. Vanhoista biiseistä sen verran että sielä löytyy niin Napalmia, Dj Fistfuckia, Bazookaa, Bakallaa ja myöskin Sorcereria (Summer, tulee ennen viimeistä Berzerkerin biisiä).

http://www.hhcradio.hardcoreheads.de/Ha ... dio.tk.mp3

Tässä olisi sitten Laurent Ho:n miksaus joka sisältää sitä vanhaa ranskalaista hardcorea. Eli tälläistä se oli enne kuin Deathchant ja Psychik Genocide ja kaikki muut alkoivat rahastamaan sillä.

http://www.missimi.com/djfokus.com/mp3/ ... lation.mp3

Sitten tässä on miksaus joka sisältää sitä tyyliä mitä minä kutsun perus hardcoreksi. Joku kutsuisi tätä todennäköisesti terroriksi. Eli hardcorea vuodelta 1995.

http://www.nordcore.de/scripts/rotation ... =liza_i_56

Eli mitäs ajatuksia nämä setit herättävät.

Tuosta doomcoresta sen verran että olen kuullut siitä ainakin Bakallan Miksauksen. Se oli sellaista todella hidasta 130-140 bpm ja synkkää musiikkia. Muistuti sitä PCP-tyyliä, itseasiassa siinä setissä oli yksi Miron kappale. Eli mielestäni doomcore on kuin Hollantilainen newstyle, mutta ilman niitä juustoisia melodioita ja räppisampleja.
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Jotain ajatuksia....

Tuon Laurent Ho live:n kaikki biisit mulla onkin vinyylillä ja tuli niitä kovasti soitettua varsinkin ekoissa inkvisitioissa. Loistavaa mataskua ja aika lähellä mun lemppareita <3

Nordcore mixaus menee enemmän jo gabberin ja terrorin puolelelle, toki muutama ylipitchattu napalmi ja vastaavaa löytyy ja muutamia biisejä joita itse en ois koskaan laittanu mihinkään mixiin (mut nää on mielipide kysymyksiä), toki shockwavetkin iskee ja kova fani oli sille labelille (en enää tosin),

Sampler19 matskua onkin sitten aika pitkälti tota 0-idea ultra speedcoree, josta en pidä ollenkaan. Niitäkin tuli ostettua, mutta onneks on saanu myytyä suurimmanosan pois =). Tossakin mixissä on Napalmia. Eniten ihmetyttää tuo että pitää soittaa jo ennenstän ripeitä biisejä joko max pitcheillä tai jopa väärällä nopeudella, että tulis lisää bpm :/

-- xybo
Nordberg
Viestit: 158
Liittynyt: 02.12.2005, 14:30

Viesti Kirjoittaja Nordberg »

Niin tuo Nordcore miksaus on itseasiassa Liza N Eliazin tekemä, ja siis vuodelta 1995. Siinä ei kuitenkaan tainut olla Shockwaven biisejä yhtään.

Tuosta Sampler19 setistä löytyy sitten niitä Shockwaven biisejä, eli Bazookaa ja Dj Fistfuckia. Myöskin tuo Sorcererin biisi on musta loistava. Nämä biisit on musta juuri ton setin parhaita. Vaikka löytyyhn sielä pari kivaa ultra-speedcore biisiäkin. Tuo mixaus tyyli ja ylipitchaamien nyt vaan sattuu olemaan Sampler19 tapa.
Vastaa Viestiin