Mistä musiikkisi syntyy? Mistä saat ideat?

Pyydä apua tai anna neuvoja.

Valvojat: rottencreep, Teknojta, OrZo

Vastaa Viestiin
Reiko
Terrorist
Terrorist
Viestit: 511
Liittynyt: 03.12.2005, 20:40
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Mistä musiikkisi syntyy? Mistä saat ideat?

Viesti Kirjoittaja Reiko »

Kun kerran aloitin topicin, niin vastaanpa tähän samantien:

1) Syntyy jostain äänestä, joka soi päässä tai mahdollisesti äänien yhdistelmistä, jotka tulee rumpukoneesta / kiipparista. Biisi alkaa rakentua biitistä, jonka jälkeen alan miettimään taustaa ja sitten vasta itse rakenteen kulkua.. melodia on turhaa paskaa jota ei tarvita, joten hieron enemmän biittejä kuin mitään skeida melodioita! Very Happy Normaalisti biisissä on 16-32 rumpufilliä, mutta jos mainbeatteja on vaikka 1-3, niin kerroin nousee aina mainbeatin mukaaan! Smile Eli 20-40 patternia pelkkiä rumpujuttuja on aika vakio (koostuu filleistä, variaatioista sun muista pienistä kikoista ja jekuista!)

2) Ideat tulee lähinnä päivän tapahtumista, ajatuksista sekä joskus jopa pelkästään kuulluista jutuista (eli vaikkapa: kaveri kertoi, että yks muija alko hieroo sitä vasten tanssilattialla ja sitte tuli sen muijan kaveriki mukaan--> tästä syystä syntyi mm. toistaiseksi "julkaisematon 'Too Many Bitches Around'").
Kuva
O: Yamaha DX-200
Teknojta
Shamancoristi
Viestit: 2200
Liittynyt: 01.01.1970, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teknojta »

Yleensä lähtee just jostain aiheesta mitä maailmalla tai pienemmissä piireissä tapahtuu. Monesti myös lähtee samplesta jonka bongaa.. joskus sen tajuaa vasta jälkeenpäin kun alkaa pyörittelemään ääniä ja inspiksiä päässä. Harvemmin sitten syntyy myös ihan silleen että alkaa vaan kokeilemaan jotai ja siitä lähtee sitten idea.
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Mulla "luomisprosessi" lähtee aika usein siitä, että kuuntelen musaa ja joku soundi tai juttu siinä iskee. Haluun tehdä saman ite. Jos jutun voi tehdä itse suht helposti niin teen, jos vaatii samplaysta tai muita kikkailuja niin sitten väsään niitä. Sen jutun päälle sitten kokeilen kaikenlaisia omia variaatioita ja sampleja ja teen muutaman luupin jonka kanssa leikin muutaman tunnin ja tallannan työt ja jätän siihen.

Joskus otan nipun cd:itä/vinyylejä ja samplaan vaan satoja sampleja samplekirjastoni lisäksi ja yhdistelemällä uusia sampleja yleensä tulee paljon uusia ideoita ja kokeiluja joista taas tulee uusia luuppeja jotka tallennan.

Näihin luuppeihin ja juttuihin palaan sitten myöhemmin, usein paljonkin myöhemmin ja rakennen biisinrungon niiden päälle, joko yhden luupin ja idean varaan tai mitä useammin käy, monen. Tätä biisin runkoa sitten tulee kuunneltua sillontällön ja muutettua ja hoittua sitä. Valmis biisi, jos biisejä nyt koskaan voi valmiiksi sanoa tulee useiden tälläisten iteraatiokierrosten jälkeen. Joskus menee vain vikkoja mutta useimmiten jopa vuosia.

Tästä tavasta johtuen nettiin laittamani biisinraakileet ovatkin ensimmäisen viikon luuppeja.

Sitten on vielä yksitapa joka on enemmän livetyyppinen lähestyminen. Eli teen koneilla luuppeja ja soittelen niitä potikoita pyöritellen ja lopputulokset onkin useimmiten on-off-technoa/elektroa/acidia jossa eri soittimia lisätään ja poistetaan luupin soidessa ja esim kolkilla jammaillaan päälle ja koko paska nauhotetaan.

Ehkä tärkein juttu minkä oon mulle huomannut on, että pitää vaan tehdä ihan saakelisti soundeja ja juttuja kokoajan ja tallentaa kaikki mitä ikinä tekee. Vuosien päästä joku vanha luuppi tai juttu voikin iskeä huomattavasti kovempaa kuin aikoinaan ja niistä tulee biisejä.

-- xybo
Reiko
Terrorist
Terrorist
Viestit: 511
Liittynyt: 03.12.2005, 20:40
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Viesti Kirjoittaja Reiko »

xybo kirjoitti:Mulla "luomisprosessi" lähtee aika usein siitä, että kuuntelen musaa ja joku soundi tai juttu siinä iskee. Haluun tehdä saman ite. Jos jutun voi tehdä itse suht helposti niin teen, jos vaatii samplaysta tai muita kikkailuja niin sitten väsään niitä. Sen jutun päälle sitten kokeilen kaikenlaisia omia variaatioita ja sampleja ja teen muutaman luupin jonka kanssa leikin muutaman tunnin ja tallannan työt ja jätän siihen.

... rakennen biisinrungon niiden päälle, joko yhden luupin ja idean varaan tai mitä useammin käy, monen. Tätä biisin runkoa sitten tulee kuunneltua sillontällön ja muutettua ja hoittua sitä. Valmis biisi, jos biisejä nyt koskaan voi valmiiksi sanoa...

Sitten on vielä yksitapa joka on enemmän livetyyppinen lähestyminen. Eli teen koneilla luuppeja ja soittelen niitä potikoita pyöritellen ja lopputulokset onkin useimmiten on-off-technoa/elektroa/acidia jossa eri soittimia lisätään ja poistetaan luupin soidessa ja esim kolkilla jammaillaan päälle ja koko paska nauhotetaan.

Ehkä tärkein juttu minkä oon mulle huomannut on, että pitää vaan tehdä ihan saakelisti soundeja ja juttuja kokoajan ja tallentaa kaikki mitä ikinä tekee. Vuosien päästä joku vanha luuppi tai juttu voikin iskeä huomattavasti kovempaa kuin aikoinaan ja niistä tulee biisejä.
Paljon samaa mitä itselläni, myöskin! Yks parhaimmista "keikoista" mitä oon ikinä heittäny tapahtu vuosia sitten Espoossa kavereiden treenikämpällä, jolloinka olin ekaa livee tekemässä, mutta itse musan tekeminen tuolloin jäi ja kolmesta biisistä alettiin kaverin kanssa tekee luuppeja ja varioituja kuvioita. Tätä rallatusta kestä melkein kolme tuntia ja mm. DJ Junior tulikin kysymään, että "miten helvetissä teillä riittää tota livemazkuu?", niin vastaus oli että "kolmee biisii soitetaan livenä, sitä varioiden!". :DDD Tästä syystä olen Xybon kanssa erittäinkin paljon samaa mieltä, että luuppien ja saundien kanssa leikkiminen/kikkailu on enemmänkin itseään kehittävää ja luovaa touhua.. itse en ole kertaankaan painanut RECORDia päälle, mutta eiköhän se tuolla treeniksellä kohta löydy sekin nappula! ;)

Mielenkiintoisia asioita sitä tuleekin vastaan, vaikka aihe on loppuunkulutettu jo [edit: pieni sanakorjaus] VÄHINTÄÄKIN 20 vuotta sitten! :D
Kuva
O: Yamaha DX-200
marrq
Viestit: 15
Liittynyt: 30.11.2005, 22:11

Viesti Kirjoittaja marrq »

Itse olen vielä niin aloitusvaiheessa musiikinteon kanssa, että en kykene ottamaan mitään suoraa linjaa, vaan opettelen vasta yleistä toimintaa ;O
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Tulipa tosta jammailuista mieleen, että yksi pitkäaikainen lemppari artistini Lasse Steen (Choose, Skullblower, Rules Of Anger, Fast Identities...etc etc.), tuntui tekevän noita 909+303 hc-acid biisejä kymmenen joka ilta, eli linjaan pisti nauhotuksen päälle jammaili boxien kanssa illan/yön ja aamulla sitten leikkasi sieltä parhaat ideat ja jutut ja kasas biisejä ja julkas satoja (melkein) sillä mentaliteetillä. Paljon samanlaistakin matskua mut ihan vitun hyvää <3 (olettaen että on roland-0x0-boxi-friikki kuten mä) ;)

Nykyäänhän se tekee kiksuu =)

-- xybo
Reiko
Terrorist
Terrorist
Viestit: 511
Liittynyt: 03.12.2005, 20:40
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Viesti Kirjoittaja Reiko »

xybo kirjoitti: Nykyäänhän se tekee kiksuu =)
xD
Kuva
O: Yamaha DX-200
Hyppymiina
Viestit: 7
Liittynyt: 20.07.2007, 21:51

Viesti Kirjoittaja Hyppymiina »

Pölllin jonkun toisen kappaleen, lisään säröä, teen omat sanat, nopeutan ja sanon omakseni 8) No ei, en mie tiiä, mistä mie nee ideat saan...
Maailman sanktiot, vitun poliisivaltiot!
Reiko
Terrorist
Terrorist
Viestit: 511
Liittynyt: 03.12.2005, 20:40
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Viesti Kirjoittaja Reiko »

IDEANI TULEE SUORAAN CRACK-PIIPUSTA! :roll:



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



xD
Kuva
O: Yamaha DX-200
Valovoima
Viestit: 483
Liittynyt: 29.11.2005, 15:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valovoima »

Tein ennen kaiken musiikin hetken inspiraatiosta. Lopputulos oli se etten kymmenen vuoden aikana saanut kuin muutamia pikkupalasia kasaan tyylistä kuin tyylistä. Joten nykyään olen opetellut työstämistä pakottamisen kautta. Eli pakotan itseni tekemään musiikkia 15 minuuttia kerrallaan (ideaali olisi joka päivä) niin se riittää, usein innostuu jo siitä ja tekee enemmänkin. Joka tapauksessa aina kehittyy ja pääsee eteenpäin, vaikka askeleet olisivatkin miten pieniä.

Nykyään oon myös harrastanut sitä että fiilistelen kuuntelemalla vanhoja biisin raakileita, efektoin lisää ja lisäilen patterneja, en välttämättä edes tuota uusia. Tällä tavalla esim. minuutin raakileesta on kasautunut jo kolme minuuttia hyvää matskua.

Yksi juttu mitä olen yrittänyt opetella on periaate että "vähemmän on enemmän." Eli parempi käyttää biisiin 2 hiton hyvää ideaa ja modailla niitä kuin 2 hyvää ja 4 huonoa. Silloin käytetään niin hyviä juttuja ettei niihin kyllästy. Xybon hehkuttamat Skullblowerin biisithän on usein tehty vain yhdellä hiton hyvällä idealla, soundeja vaan modaillaan kokoajan.

Hassuin juttu koko mun musiikillisessa kehityksessä on se, että oon soittanut oikeita instrumenttejä jo reilut kymmenen vuotta. Mutta nykyään kehityn luovemmaksi lähinnä kuuntelemalla levyjä :)
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xybo »

Tuttu juttu. Musiikillisesta tausta on ollut enemmän haittaa kun hyötyä. Tarkoitan siis lähinnä siitä, että on soittanut useampiakin soittimia nuoremmassa elämässä :)
am_pm
Viestit: 29
Liittynyt: 08.06.2007, 21:29
Paikkakunta: Tampere Techno City

Viesti Kirjoittaja am_pm »

Itellä (harvemmin, mutta joskus) on etukäteen lähtenyt pyörimään mielessä joku juttu jonka haluaa sitten toteuttaa. Jos tulee jossain bileissä käytyä niin sielä usein tarttuu korvaan joku idea mistä viisu lähtee sitten kehittymään.

Useimmiten nykyään homma menee siten, että mulla on etukäteen mielessä genre, mitä sitten lähden aluksi "väkisin" työstämään. Ensiksi rummut, sitten basso, sitten muu sälä. Vähitellen piisi kehittyy ja saatan hylätä kaiken muun paitsi jonkun yhden jutun, jonka ympärille "se oikea vitun kova raita" lähtee sitten rakentumaan.

Aikoinaan tuli kanssa tungettua joka piisiin kymmenen hyvää ideaa, mutta nykyisin kun ideatkin ovat vähissä niin se yksi hyvä riittää (ja se onkin parempi niin).

Aikoinaan kun oli kaverin kanssa orkesteri, niin silloin tuli jamiteltua ja niistä lähti viisuja syntymään.

[MUOKKAUS: mullakin kun on nyt vain satoja näitä pikkupätkiä, niin ajattelin että seuraavaksi lähden "pakottamaan" itseäni niiden valmistamiseen ihan täyspitkiksi viisuiksi. Uskomatonta että ei tosiaan ole tullut koko vuonna (ja edellisenäkään) yhtään valmista piisiä! Nyt kun tuli asiaa ajateltua niin en alakaan enää tekemään yhtään uutta juttua vaan teen hyvät pätkät seuraavaksi valmiiksi.]

[TOINENKIN MUOKKAUS: niin juu, ne ideat tulee lähinnä muiden piiseistä, syntikoilla leikkimisestä (ja uusista saundeista) ja sitten joistain mielikuvituksellisista jutuista, esim. ulkona kuulee jonkin jostain maatyökoneesta tms. lähtevän saundin tai sitten vain kuvittelee jonkun saundin jostain mystisestä syystä ja sitten lähtee sitä hakemaan. Ite käytän yhteen viisuun yleensä montaa eri musiikinteko-ohjelmaa, koska eri ohjelmilla saa tehtyä eri juttuja ja sitten kokoan ne jollain Sonarilla tms. sekulla. Laitteista saan myös ideoita ja käytän joskus saundien tekoon esim jotain todella vanhan mankan mikrofonia tai muuta vastaavaa jne. Luovaa hulluutta, tai ainakin tykkään ajatella että se on jotenkin mukamas luovaa. Ei siitä kuitenkaan ketkään muut tykkää paitsi jotkut muusikkokaverit.]
- tresc
DDS
Viestit: 278
Liittynyt: 15.05.2007, 17:33
Paikkakunta: RMK187
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DDS »

hmmm, No idea biisiin syntyy aika usein miltei mistä vaan
esim jstn äänestä jossai biisis etc. mutta yleensä sitten kun
alan biisiä vääntää niin tarttee olla sit joku kunnon idea mistä
sen tekee, siis nykyään ... ennen tuli väännettyy jtn kakkaa
ilman mitn ideaa :D

ei sillä ettei musa nykyäänki ois kakkaa xD mutta ennen oli kakempaa kamaa .......... mutta tuo vain miun mielipide :)

Parhaat ideat omal kohal on kyl tullu ku jokin asia on vituttanu, tiiä sitten mistä johtuu mutta kuitenki, yhen biisin tein ku rupes vituttaa se että osa ihmisistä on niin suppeit että vetää kaikkii turpaan jotka ei ole hoppareita (riksun meno :LOL!: ) mutta se biisi sai earthcoren jälkeisel kotimatkal pienet kehutkin :oops: että ehkä se tosiaan
onnistu ^ ^
"Keep thy motives in heart, with closed mouth. We are those who will weave history with the ringing of the great belfry."
Vastaa Viestiin