http://www.myspace.com/valovoimatoday

Täällä voi mainostaa omia projekteja :)

Valvojat: rottencreep, Teknojta, OrZo

Valovoima
Viestit: 483
Liittynyt: 29.11.2005, 15:25
Viesti:

http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Valovoima »

Avasin Myspace-sivut os. http://www.myspace.com/valovoimatoday

Tarkoitus on laittaa tuonne näytteeksi uusia ja keskeneräisiä biisejä jotka sitten ajallaan päätyvät arkistoon tuonne varsinaisille kotisivuille.
Reiko
Terrorist
Terrorist
Viestit: 511
Liittynyt: 03.12.2005, 20:40
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Reiko »

Kävin kuuntelemassa noita raitoja ja ensimmäiseksi heti panostaisin sinuna saundien perusmiksaamiseen. Kyse ei oo nyt siitä onko noi "previkoita" vai keskeneräisiä, mut perusmiksaaminen on ihan kateissa. Saundit on suorastaan naiivia ja osia saundeista (pääasiassa synissa) kuuluu leikkaukset selkeesti. Rummut on munattomia ja rytmitykset ei oikeen löydä paikkaansa sekä efektien käyttö tuntuu olevan ihan hakusessa. En oikeen lämmenny tyylillekään. Oikeestaan, mikään ei oikeen säväyttänyt. TR-909 kick tuntu olevan jossain raidassa.. siitä plussaa.
Kuva
O: Yamaha DX-200
Teknojta
Shamancoristi
Viestit: 2200
Liittynyt: 01.01.1970, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Teknojta »

Tää on oikeestaan semmosta ug musaa mitä kuunnellaan hikisessä betonibunkkerissa, vitusti stroboja ympärillä ja tampataan jalat paskaks samalla kun haetaan mielelle transsimaisia tiloja :mrgreen:. Toisena ääripäänä radiosoittoon sovitettu hittituote.
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja xybo »

Jostain pitää aloittaa. Pari vuottahan siinä menee ennenkuin alkaa päästä jyvälle kunnolla mikä toimii ja mikä ei. Ja jos ei ole kunnon äänikorttia tai monitoreja niin voi mennä pitempäänkin..(mikä näissäkin biiseissä kuulee selkeesti). Allekirjoitan monta kommenttia Reikon kommentissa biiseistä, mutta lipunnostoa siitä, että yritys on kova...

HC:henhan ei koskaan kannata laittaa melodiaa muutenkaan, ellei oikeesti tajuu sen päälle. Varsinkin korkeita pling/plong soundeja. Basareista kuuluu kans kivasti suhinat läpi. Tota flangeroivaa ja fitteröivää soundia vihaan kaikissa biiseissä. Vihloo korvaan kaikkien muiden soundien yli. 08-295:sessa on vähemmän paremmat soundit jo. Mut haitsut on edelleen todella hirveen kuuloset, samoin toi tausta basseline menee liian alas ja out of phase, että tekee korville pahaa ja melodia kohdalla pakko siirtyy seuraavaan biisiin..

Aika Koney:maisia biisejä, niin huonossa kun hyvässä. Jos artisti Koney ei ole tuttu. Kuuntele vaikka youtubesta.

Mutta lisää vaan previkkaa vaan niin kyllä sitä kommenttia tulee. Ehkis kannattaa kuitenkin pari viikkoa kuunnella biisiä ensin himassa, eli tee biisi. odota viikko ja kuuntele se uudestaan. Se yleensä poistaa pahimmat virheet, eikä ihan kaikkea tule laitettua nettiin :)

-- xybo
Reiko
Terrorist
Terrorist
Viestit: 511
Liittynyt: 03.12.2005, 20:40
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Reiko »

Ja sen olen itse oppinut kantapään kautta, et kuulijakunta ei tule huomaamaan niitä sun mielestä biiseissä olevia "mageita juttuja" joita oot tuottanu (yleensä just ne ei toimi!). Palaute on palautetta ja on aina riskinsä saada mitä tahansa palautetta kun raita on upittu nettiin. Niin montaa eri mieltä ollaan, kuin on netin käyttäjiäkin.

Kyllä mä koen edelleen arvostani uusia artisteja ja tsemppaan heitä sitä mukaan ku on tarvetta, mut väärä tulkinta / vääristä syistä kehuminen ei johda ketään oikeille raiteille... En ole itsekään kummoinen artisti ja oon saanu kuulla samoista asioista ja haluun vaan mainita niistä asioista. "Muutamat" vuodet musiikin kanssa on tuonu tietoa lisää, joten sen tiedon ja "kokemuksen" perusteella voin sanoa heti alkumetreillä mitä tehdä toisin, jos siihen on tarvetta.
Kuva
O: Yamaha DX-200
Valovoima
Viestit: 483
Liittynyt: 29.11.2005, 15:25
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Valovoima »

Unohdatte sen että on kaksi eri asiaa tehdä asiat tarkoituksella tietyn kuuloisiksi ja kärsiä teknisistä puutteista.

On toki tiettyjä teknisiä puutteita joista kärsin, esim. kunnon syntikat*. Mutta se ei muuta sitä miltä mun musiikki perusmuodossaan kuulostaa, koska oon tehnyt sen tarkoituksella sen kuuloiseksi. Miksi olen tehnyt sen tarkoituksella sen kuuloiseksi, johtuu siitä että se on sellaista musiikkia jota haluan itse kuulla.

Reiko ja Xybo, kuunnellaanko me samoja levyjä ja pidetäänkö me samoista asioista musiikissa? Ei todellakaan. Miksi siis tekesimme musiikkia joka miellyttäisi toisiamme?

Ennen kaikkea, en tee musiikkia miellyttääkseni muita, vaan teen sitä koska saan siitä itse nautintoa. Ja jaan sitä ainostaan siksi, että saan siitä paljon positiivista palautetta ja ihmiset kyselevät jatkuvasti sitä. Jos ei pidä mun musasta, niin ei ole pakko kuunnella sitä.

En mäkään pidä kaikista muiden tekemästä musasta, edes hyvintuotetusta. Mut ymmärrän että se miellyttää heitä, enkä käy aukomassa päätäni että muuttakaa kaikki ja tehkää musaa joka kuulostaa niiltä artisteilta joista itse pidän ;)


* jos jollain on hyviä virtuaalisyniä Macille, otan niitä mielelläni vastaan. Plussaa alhaisesta prosessorin käytöstä.
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja xybo »

Toki, jokainen saa tehdä omaa tyyliänsä ja tapaansa. Mutta ei myöskään kannata elää illuusiossa. Sen olen huomannut, että jos laittaa mitä vaan paskaa soimaan ihmisille, jotka ei ymmärrä kyseistä genrestä (esim industrial/hevi hemmoille soittaa hc teknoa), niin yleensä saa positiivista palautetta vaikka tekis mitä paskaa. Kriitisimmät kaverit ovat yleensä ne jotka tekevät itsekkin musaa ja vaativat itseltään paljon. Siinä samassa voi kuolla luovuutta ja se "oma soundi". Mielestäni kuitenkin soundit on se oleellisin osa musiikissa, niissä ei mielsestäni kannattaisi koskaan tinkiä vaikkain musiikki / rakenne / melodia olisi ihan "randomia" ja "omanlaistansa". Ja yleensä kun joku sanoo, että tekee soundin tietynkuuloiseksi (joka useimmalla kuulostaa vain huonosti tuotetulta) on vain harhaluulo. (toki voin olla väärässä ku en ymmärrä).

Tämä on vain minun näkemykseni, itsehän kuuntelen vain soundeja ja niiden yhteesopivuutta ja tiettyjä elementtejä josta olen aina pitänyt.

Mitä tulee softasyniin, niin itse en oikeastaan niitä käytä, hc:ta teeen kokonaan sampleilla ja muita genreja syntikoilla. Joten en osaa neuvvoa niissä. Sen voin sanoa, että softasynien lisääminen lisää vaiheustasoa tehdää hyvää (ainakin minulle).

Mitä tulee siihen, että tyrkyttää itseään useilla webisaiteilla ja laittaa kokoajan biisejä jakoon ja sanoo "teen vain itselleni" on minusta hassu väite. :)

--
Pekka
Shatterling
Viestit: 523
Liittynyt: 12.08.2008, 14:57
Paikkakunta: Ezzpoo
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Shatterling »

No fighting necessary! Jotkut tykkää ja jotkut ei! 8)

Mutta henkilökohtasesti minä tykkään ja niin pirusti! Niistä vanhoista on siirrytty omasta mielestä yhtä aikaa sekä rändöminpaan että paljon mielenkiintoisempaan suuntaan, mitkä on kummatkin hyvä asia :lol:

Muuta 1 juttu mitä suosittelen: nimeä biisit! Muuten ne ei jää yksittäisinä mieleen, varsinkaan kun kaikki on vain tollasia päivämääriä, jotka on lähes samanlaisia
Valovoima
Viestit: 483
Liittynyt: 29.11.2005, 15:25
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Valovoima »

xybo kirjoitti: Mitä tulee siihen, että tyrkyttää itseään useilla webisaiteilla ja laittaa kokoajan biisejä jakoon ja sanoo "teen vain itselleni" on minusta hassu väite. :)
Tämä keskustelu on sinäänsä hyödytöntä, mut tähän täytyy kommentoida että oon tehnyt musaa 10-vuotiaasta asti, laitoin mun biisit jakoon vasta tänä vuonna. Sähkökitara- ja äänitaidematskua en oo edes laittanut jakoon vaikka oon tehnyt sitä monta vuotta. Joten en todellakaan kutsuisi sitä "jatkuvaksi mainostamiseksi ja tyrkyttämiseksi".

Mut fakta on että harva seuraa samoja foorumeita yhtä tehokkaasti kuin sä, suurimmalta osalta menee ohi ne vähätkin mainokset joita oon laittanut.
Teknojta
Shamancoristi
Viestit: 2200
Liittynyt: 01.01.1970, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Teknojta »

Kuuntelen näitä raitoja samanlailla kuin kuuntelisin DarkFreakkia tai indumpaa tribecoree. Jos asettaisin rajan siihen että kaiken pitää kuulostaa yhtä tasokkaalta kuin kaupallisemmat artistit jotka puskee samaa bpm:ää niin pitäisin tätä varmaan lähtökohtaisesti paskana. Pointtini onkin että tää on ihan eri tyyli, eikä suoraan verrattavissa esim. perusterroriin tai UK dnb hardcoreen yms. joiden saundit myy.
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja xybo »

Tottakai mäkin voisin nauhottaa nokkahuilunsoittoa pari tuntia ja lisää tuplabasarin päälle. Ja jos jollekkin ei kelpaisi, sanoisin että se on mun omaa juttu "nokkahuilucorea". Se ei kuitenkaan poistaisi sitä faktaa, että se olisi paskaa. Ei toi niin erillaista ole. Äärimmäisen tyypillistä träkkeri hc:ta, missä teknisesti on paljon virheitä (korjaan: tarkotuksella tehtyjä semmoisia). Ja onhan semmosta uskomattoman paskasti tuotettua huonoakin hc:ta / speedcorea valtavia määriä (suurinosa itseasiassa).

Mutta ehkä tämä riittää tästä omastakin puolesta. Kaikkia ei voi miellyttää. :)

-- xybo
Thumpson
Viestit: 37
Liittynyt: 05.02.2009, 13:40

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Thumpson »

Vaikka kritiikki olis kuinka negatiivista niin aina siitä on hyötyä siinä mielessä että voi pysähtyä hetkeksi miettimään josko jotkut jutut on tosiaan jäänyt vähemmälle huomiolle ja jos niitä olisi todellakin voinut tehdä paremmin. Ja jos tulee siihen tulokseen että ei olisi, niin voit olla vaan tyytyväinen. :) Eli kannattaa oppia arvostamaan huonoakin palautetta. Tärkeintä nimenomaan se että on rehellinen ittelleen ja tekee sitä omaa juttuaan, oli se sitten vaikka sitä nokkahuilucorea :lol:

Niin ja randomilla vedetty träcker-paska-HC:han (en nyt sano että tämä olisi sitä) on aika suosittua itse asiassa. ;)
Valovoima
Viestit: 483
Liittynyt: 29.11.2005, 15:25
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Valovoima »

xybo kirjoitti:Tottakai mäkin voisin nauhottaa nokkahuilunsoittoa pari tuntia ja lisää tuplabasarin päälle. Ja jos jollekkin ei kelpaisi, sanoisin että se on mun omaa juttu "nokkahuilucorea". Se ei kuitenkaan poistaisi sitä faktaa, että se olisi paskaa. Ei toi niin erillaista ole. Äärimmäisen tyypillistä träkkeri hc:ta, missä teknisesti on paljon virheitä (korjaan: tarkotuksella tehtyjä semmoisia). Ja onhan semmosta uskomattoman paskasti tuotettua huonoakin hc:ta / speedcorea valtavia määriä (suurinosa itseasiassa).

Mutta ehkä tämä riittää tästä omastakin puolesta. Kaikkia ei voi miellyttää. :)
Kerro vielä mitkä on virheitä musiikissa ja miten ne määritellään. Onks joku International Standard Organisation tehnyt jonkun hc tekno ISO-standardin jonka mukaan musiikki pitää tehdä tai muuten se on virheellistä? Miten musiikkia voi tehdä oikein? Mikä musiikki kuulostaa hyvältä, mitkä äänet kuulostavat hyvältä, millainen on oikea miksaus?

Entä mikä on huonoa musiikkia, ja miksi sun mielestä huono musiikki menestyy listoilla? Miksi mun mielestä huono musiikki myy hyvin?

Kun vähän miettii, tajuaa että ihmiset ehkä pitävät eri asioista ja siksi niiden musiikki on erilaista tai samanlaista niiden kanssa jotka ei tykkää/tykkää samanlaisista jutuista. Ja siksi ehkä sellaiset levyt menestyvät kaupallisesti mistä en pidä, tai mistä sä et pidä...

Ja se mistä päästään alkuperäiseen pointtiin oli siinä, että mikä järki on arvostella paskaksi musiikkia josta ei ollenkaan pidä. Sitä mun on hankala ymmärtää, yleensä totean että pidetään täysin erilaisista jutuista (kuten tänään kun pyysiin ystävääni laittamaan reggaen pois). Mut ei jostain syystä tullut mieleen valittaa että reggae oli paskaa koska se ei kuulostanut teknolta ;)
xybo
Viestit: 466
Liittynyt: 01.12.2005, 12:20
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja xybo »

PulseDemon kirjoitti: Kerro vielä mitkä on virheitä musiikissa ja miten ne määritellään. Onks joku International Standard Organisation tehnyt jonkun hc tekno ISO-standardin jonka mukaan musiikki pitää tehdä tai muuten se on virheellistä? Miten musiikkia voi tehdä oikein? Mikä musiikki kuulostaa hyvältä, mitkä äänet kuulostavat hyvältä, millainen on oikea miksaus?
Hehee. Osuimpa herkkään paikkaan. Itselläni on muodustunut selkeä kuva päässäni mitä pidän ja mitä. Mistä pidän ja mistä en. Musiikin tuottaminen on minusta lähes oleellisempaa kun itse musiikki ja siihen on selkeet säännöt ja arvot. Mikä on miksattu "oikein" ja milloin soundi on tasapainossa ja "hyvällä maulla" tehty, mikä taas kuulostaa "randomilta", jolloin tulkitsen sen automaattisesti virheeksi, standardia ei ole noudatettu. Esim extreme phase/panning vituttaa aina, koska sitä vaan ei voi käyttää tasapainoisen soundin aikaansaamiseksi; lisäämään väriä ehkä, mutta ei agressiivisesti. Hyvin harva osaa luoda jotain uutta ja oikeesti erillaista, joten on fiksua pysyä lähellä jo tunnettua soundia ja juttuja ja experimentoida sen ympärillä. Hölmöilemällä soundien ja efektien kanssa voidaan päästä hienoihin juttuihin, mutta mielestäni äärettömän harvoin. (tämän takia minusta esim lähes kaikki experimentaalimpi "musiikki" ei ole mistään kotoisin, ellei kaaoksesta rakennu joku kokonaisuus). Musiikin hyvin kuuluvuuden määrittele aina kuuntelija itse ja rakentaa sen miten parhaaksi näkee. Samanlailla kun määritellään hyvä dj. Jonkun mielestä on tärkeetä että dj osaa mixata, toisen mielestä, että dj soittaa musiikkia joka on lähellä kuuntelian mielisoundia jne. Oikea miksaus on tasapainen kokonaisuus ääntä ja efektiä, vain tekiä voi toki määritellä mikä oli tavoite, mutta kuten itse tossa määrittelin, ehkä on ensin opittava tehdä sääntöjen ja soundien puitteissa ensin, ennenkuin alkaa experimentoimaan. Harva juoksee maratonia ennenkuin oppii juoksemaan saatika kävelemään. Mailma on täynnä hyvin miksattua musiikkia ja ehkä niitä kannattaa käyttää referenssinä.
PulseDemon kirjoitti: Entä mikä on huonoa musiikkia, ja miksi sun mielestä huono musiikki menestyy listoilla? Miksi mun mielestä huono musiikki myy hyvin?
Listoista en osaa sanoa mitään, hyvä ja kaupallisesti menestyvä musiikki ei ole synonyymejä. On paljon loistavaa musiikki niin suurimmissa hiteissä kun 4-kanava träkkeribiiseissä joita ei ehkä ole kuullut kuin tusina ihmisiä. Itse määrittelen huonon musiikin semmoiseksi jonka kuuntelu ärsyttää. Huono biisi koostuu huonoista soundeista, huonosta mikauksesta, mauttomasta randomista ja ideoinenkin puutteesta. Huonoa biisiä ei halua kuulla uudestaa tai kuunnella edes kokonaan loppuun. Huonossa biisissä voi silti olla loistavia kohtia ja ideoita ja soundeja, mutta kokonaisuus ei toimi.

Musiikkimakusi ei ole selkeesti samanlainen kuin valtavirralla. Ja mikä musiikki myy edes hyvin, Ei ainakaan konemusiikki. Ei ole kovinkaan monta konemuusikkoa jotka elävät tuottamalla tai soittamalla sitä. (suhteessa esim rockkiin tai heviin), puhumattkaan suomessa. Tämä on sama asia kuin markkinataloudessa yleensäkkin. Tehdään musiikkia massoille, ei yksilöille. Massat ja jutut mitkä on sillä hetkellä in, muokkaa mihin populäärimusiikki menee.
PulseDemon kirjoitti: Kun vähän miettii, tajuaa että ihmiset ehkä pitävät eri asioista ja siksi niiden musiikki on erilaista tai samanlaista niiden kanssa jotka ei tykkää/tykkää samanlaisista jutuista. Ja siksi ehkä sellaiset levyt menestyvät kaupallisesti mistä en pidä, tai mistä sä et pidä...

Ja se mistä päästään alkuperäiseen pointtiin oli siinä, että mikä järki on arvostella paskaksi musiikkia josta ei ollenkaan pidä. Sitä mun on hankala ymmärtää, yleensä totean että pidetään täysin erilaisista jutuista (kuten tänään kun pyysiin ystävääni laittamaan reggaen pois). Mut ei jostain syystä tullut mieleen valittaa että reggae oli paskaa koska se ei kuulostanut teknolta ;)
Kun luet mun ylläkirjoittaman ehkä ymmärrät. Ja kukaan ei ole haukkunut paskaksi mitään. On vaan sanonut, että se ja se juttu ei toimi oman muan mukaan ollenkaan. Miksaus on hapuilevaa ja efektit on yliampuvia. Ehkä minä en vain ymmärrä soundia mitä haluat tehdä jos se on liian kaukana useimpien ymmärtämästä perus-taso/laadusta. Mun mielestä pikemminkin koitat vaan puolustella soundien keskikertaisuutta sillä että se on oma juttu.

Ja jälleen loppukanteeksi. Olen äärimmäisen kriittiinen soundin/tuottamisen/hc näkökulmasta, en saa omaanikaan kamaa koskaan kuulostamaan siltä miltä haluan, siksi julkastua kamaa ei tule. En ole tyytyväinen jo julkastuihinkaan biiseihin. Niissä olisi paljon hiottavaa ja korjattavaa. Mulla on kuitenkin todella tarkka fiilis, mistä pidän ja mistä en.

Mitä tulee tohon reggae juttuun. Sillä ei ole mielestäni mitään tekemistä tämän asian kanssa. Sun biisit on kuitenkin täysin perus hc biisejä, niissä ei ole mitään "Erikoista" tai uudenlaista tai, että ne eroisi esim muusta hc:ta kuten reggae. Enkä mäkään dissaa muita genrejä joista en ymmärrä mitään. Sanon vaan että en halua moista kuunnella, ei ole mun juttu.

Helpoin ja ehkä paras tapa mielestäni lähestyä musiikin tuottamista on valita joitain artisteja/juttuja jotka ovat lähellä sydäntä ja koittaa tuottaa semmoisia ja ku sen saa kohdalle alkaa experimentoimaan. Maailma ja elämä on vain matematiikka jonka koodi pitää murtaa :)

-- xybo
Valovoima
Viestit: 483
Liittynyt: 29.11.2005, 15:25
Viesti:

Re: http://www.myspace.com/valovoimatoday

Viesti Kirjoittaja Valovoima »

Nimenomaan. Määrittelit hyvin millaista on hyvä musiikki sun näkökulmasta ja millaisesta äänimaailmasta pidät.

Kuitenkin mun näkemys hyvästä musiikista on erilainen. Sinäänsä mun soundit, melodiat, musiikki ja tuotantotavat voivat olla keskikertaisia tai jopa huonoja mutta pointti on se, että vaikka mulla olis huippuluokan vehkeet ja softat, ja vaikka treenaisin miten paljon, mun soundi ei kuulostaisi sun korvaan silti hyvältä tai merkittävästi paremmalta koska pidämme eri asioista. Toki miellyttäviäkin elementtejä varmasti löytyy siinä missä pidämme tietyistä samoista levyistä. Mutta erilaista se silti olisi.

Muutenhan me tehtäisiin samanlaista musaa koska kumpikin tekee musaa myös Renoisella. Ja kuten jo aikaisemminkin todettua, samplethan saa rakennettua ihan mistä vaan, vaikka kokonaan muiden levyistä.
Vastaa Viestiin